MSR WhisperLite International

1.2.2016 by J.Kada

MSR WhisperLite International

Každý kdo cestuje ať už doma nebo v zahraničí si na cestách potřebuje uvařit. Nebudeme řešit, zda je lepší plyn nebo benzín. Důležitá je spolehlivost, váha a dostupnost paliva. Dlouho jsem přemýšlel o nákupu benzínového vařiče. Teprve až na Korsice při přechodu GR 20 jsem se definitivně rozhodl pro jeho koupi. Po příletu na ostrov jsem zde nedokázal v celém městě sehnat šroubovací kartuši pro můj plynový vařič. Zatím co benzín je k sehnání kdekoli.

Co uvádí výrobce

Spolehlivý, lehký, levný vařič s inovovanou konstrukcí. K všestrannému použití. Novinka pro rok 2012. Upravený vícepalivový vařič na kapalná paliva. Spaluje technický benzín, kerosin i autobenzín. Po výměně trysky (která je součástí sady) též petrolej (kerosin). Po sbalení velmi malý.

• Díky hliníkové palivové trubičce (která je navíc delší) a odlehčeným podpěrám z nerez oceli byla váha vařiče snížena o 10% oproti staršímu modelu.

• Nová konstrukce podpěr je uživatelsky příjemnější, vařič jde jednoduše složit za použití menší síly.

• Pomocí systému Shaker Jet se snadno vyčistí tryska pouhým zatřepáním.

Technické parametry:

Palivo

Doba varu 1l vody

Uvařené vody na 100ml paliva

Výdrž 591ml lahve

Váha min* / max**

technický benzín

3,5 min

4,4 litrů

cca 110 min

309g / 441g

petrolej (kerosin)

4,4 min

5,3 litrů

cca 155 min

309g / 441g

*minimální váha zahrnuje pouze vařič s palivovou pumpou **maximální váha zahrnuje vařič, palivovou pumpu, závětří a obal

• Sada obsahuje: vařič, trysku na hůře spalitelná paliva, závětří, pumpu, olej na píst pumpy, náhradní těsnění do pumpy a nářadí.

• V ceně není lahev na paliva.

• Vyrobeno v Seattle, USA.

První dojmy

Když jsem doma poprvé rozbalil tento vařič, měl jsem oči navrch hlavy. Nejde o tak jednoduchý systém jako u plynových vařičů na kartuše. Pročítal jsem návod. Každý bod byl zakončen ¨může způsobit popálení, poranění nebo smrt¨. Později jsem však zjistil, že se nejedná o nic dramatického. Rozhodně však doporučuji před vyjetím na nějakou větší cestu, kde budete na vařiči závislí, zkušební rozmontování a znovu sestavení v domácích podmínkách.

Pro a proti

Benzínový vařič má, ostatně jako vše, svá pro i proti. Největším plusem je celosvětová dostupnost paliva používaného k jeho provozu. Ta je občas k nezaplacení. Tím spíše, že je vařič schopný spalovat několik druhů paliva jako klasický i technický benzín, petrolej atd. Mezi další patří nízká hmotnost, levný provoz a rychlost vaření. Ačkoli je v návodu doporučeno po roce vyměnit všechna těsnění myslím, že je to zbytečné. Před delší cestou jen vařič rozeberu, zkontroluji a vyčistím těsnění a mám jistotu, že bude bez problémů fungovat. Se dvěma palivovými lahvemi jsem schopný vařit na cestách i pár týdnů. Nikdy jsem neměl nejmenší komplikace s přepravou palivových lahví letadlem a po příletu si na první vhodné čerpací stanici doplním palivo. Jednoduché.

Nevýhodou je nutnost nahřátí vařiče před samotným vařením. Vypustí se malé množství paliva do misky pod vařičem a zapálí. Asi třicet vteřin hoří vařič velkými plameny, než se v ohřáté přívodní trubici začne palivo měnit na plyn. Dál už je vše v pohodě. Tento systém vylučuje použití vařiče uvnitř stanu. Rád jsem si v zimě vařil na plynovém vařiči ve stanu. S benzínovým však nemohu. Mezi další patří i vysoké pořizovací náklady. Tím spíše, že je vařič dodáván bez palivové lahve. Dalším mínusem je zápach benzínu a začouzení hořáku a nádobí, zvláště při použití klasického benzínu. . Nikdy mi však žádné věci nenačichly a pokud s vařičem budete zacházet rozumě ani se Vám od něj nic neušpiní.

Řešením může být několik druhů vařičů a střídat je podle typu cesty jako to dělám já.

Závěr

Vysoké pořizovací náklady vyvažuje levný provoz a přes pár drobných mínusů nedám na tento vařič dopustit. Slouží bezvadně už několik let a zažil všelijaké terény a podmínky. Zatím jsem se nesetkal s žádnými obtížemi způsobenými nadmořskou výškou nebo chladem. Všude pracoval skvěle. Rozhodně doporučuji.

 

19.01.2017

Po pěti letech bezvadného používání se pokazila pumpa. Praskl závit u regulačního ventilu. Bohužel zrovna když se to nejméně hodilo. Nevím jestli byla závada způsobená únavou materiálu či velmi nízkými teplotami. Došlo k tomu při přechodu Nízkých Tater, kdy teploty padaly pod -20°C.

21.06.2017

Už s novou pumpou. Bezvadné používání během přechodu Pyrenejí. Konečně jsem měl příležitost vyzkoušet, kolik dní jsem schopen fungovat s palivovou lahví o obsahu 887 ml. Patnáct dní. Každý den jsem vařil večeři pro dvě osoby a litr čaje. Byl jsem mile překvapen.